iBeacons maken de retailer van het jaar uitreiking persoonlijker en relevanter

inBeacon en Wugly tonen de mogelijkheden van iBeacon met retail analytics dashboard en live clienteling scherm

03 NOVEMBER 2014, UTRECHT, NEDERLAND

Tijdens het ABN AMRO Retailer of The Year Gala 2014 hebben Wugly en inBeacon de aanwezige retailers de mogelijkheden van iBeacon aan de lijve doen ondervinden. De gasten zijn gedurende avond meerdere malen verrast met persoonlijk relevante berichten op hun smartphone. Tevens is aan hen een live dashboard getoond met informatie over de aanwezige bezoekers op specifieke locaties van het gala.

Tafelindeling en review op het gepaste moment

De locatie was uitgerust met iBeacons, kleine bluetooth zenders met een unieke identificatie. Door deze met behulp van de Wugly app en het inBeacon besturingsplatform te koppelen, is het mogelijk om de afstand van een iBeacon te bepalen en hiermee specifieke informatie over de gebruiker van de smartphone op de betreffende locatie te verzamelen.

Aan de hand van deze informatie wordt niet alleen kennis opgebouwd over de inrichting van de locatie, maar kunnen ook persoonlijke berichten aan de gebruiker worden samengesteld die relevant zijn voor die specifieke gebruiker op die betreffende plaats op dat gegeven moment. Zo kreeg de bezoeker bijvoorbeeld op weg naar het diner een persoonlijk bericht met betrekking tot zijn of haar tafelnummer en de namen van de andere mensen aan tafel. Na afloop van het gala kregen zij bij het naar buiten lopen een dankwoord met een directe koppeling naar het review formulier van Wugly.

Live iBeacon dashboard en clienteling

Een gala wordt meestal niet geassocieerd met retail analytics, maar tijdens de uitreiking bleek dat deze informatie wel degelijk interesse te wekken. Op een live dashboard scherm werd in de feestzaal informatie getoond over het totaal aantal bezoekers in de zaal, het aantal op dat moment aanwezigen, het percentage terugkerende bezoekers, de gemiddelde verblijfstijd, en de verdeling tussen iPhone en Android smartphone gebruikers.

Het meest in het oog springende scherm was achter de bar geplaatst. Hierop werd live getoond wie er op dat moment aan de bar stond. Dit was mogelijk gemaakt door de klantgegevens van Wugly te koppelen met de clienteling functies van het inBeacon platform.

Privacy en relevantie

Het gebruik tijdens het gala diende als een showcase voor managers van de genomineerde winkelketens. De bezoekers waren enthousiast over de mogelijkheden voor hun klanten en winkels, maar hadden natuurlijk ook vragen over privacy en spam.

iBeacon technologie werkt alleen maar in combinatie met een aan de betreffende iBeacon gekoppelde app op de smartphone. In de gesprekken werd positief gereageerd dat de gebruiker krijgt hierbij feitelijk een opt-in krijgt om gebruik te willen maken van deze technologie. Daarnaast kwam aan de orde dat ale hieruit voortvloeiende data onder beheer van de retailer komt. Het is de verantwoordelijkheid van de retailer om hier zinvol en zorgvuldig mee om te gaan. Het nu kunnen koppelen van de online- en offline-klantprofielen biedt de mogelijkheid om de 1-op-1 communicatie meer relevant te maken.

iBeacons kunnen retail weer persoonlijk maken

Met deze samenwerking hebben Wugly en inBeacon retailers laten zien hoe communicatie met iBeacons mogelijk is en welke waardevolle informatie de retailer kan inzien over de klant die de winkel bezoekt. Een goede toepassing biedt de retailer de kans om beter in te spelen op de persoonlijke behoeftes van de klant in de winkel.

Citaten
"Het gaat om het persoonlijk relevant communiceren, we hebben de kracht daarvan tijdens de Retailer of The Year gala op ludieke wijze kunnen laten zien. Geen enkele consument zit te wachten op berichten met ‘welkom in onze winkel’. Een consument is alleen geïnteresseerd op informatie die op dat moment interessant en relevant is." Remco Bron, CCO en founder van inBeacon