inBeacon ontwikkelt Apple Pay betaaloplossing via iBeacon

Het Nederlandse inBeacon gaat een iBeacon betaaloplossing bieden via het vorige week aangekondigde Apple Pay platform. Dit maakt het mogelijk voor bedrijven om klanten in de winkel te laten betalen met de smartphone zonder dat er gebruik wordt gemaakt van betaalpassen of pincodes. Met iBeacon technologie wordt de micro-locatie gebruikt om de betaling te initiëren. Het inBeacon platform gaat een naadloze integratie met Apple Pay aanbieden.

inBeacon platform als logisch startpunt

iBeacons zijn eenvoudige Bluetooth Low Energy zenders die gebruikt kunnen worden voor locatiebepaling in winkels. inBeacon gebruikt iBeacon om de microlocatie van de klant vast te stellen en daarmee de betaling te initiëren. De klant krijgt via een app de betaling op het scherm van de smartphone aangeboden waarna afgerekend kan worden via Apple Pay. Voordeel is dat er niet geïnvesteerd hoeft te worden in betaalapparaten met NFC.

De Apple Pay betalingsoplossing als onderdeel van het inBeacon platform is een volgende stap in het optimaliseren van de aansluiting tussen de online en offline belevingswereld van de klant. Het inBeacon platform kan op eenvoudige wijze proximity services koppelen aan bestaande apps en deze integreren met de daarvoor relevante bedrijfssystemen, zoals o.a. ERP, CRM, Loyalty Management en POS kassasystemen.

Retail innovatie in de customer journey

“Wij zien de integratie van Apple Pay in een iBeacon ecosysteem als logische stap” aldus Remco Bron CMO en mede-oprichter van inBeacon. “Het past in onze strategie om klanten en retailers meer informatie en mogelijkheden te bieden tijdens een winkelervaring. Eenvoudig afrekenen overal in de winkel is daar een belangrijk onderdeel van. Nooit meer in de rij staan en altijd persoonlijk geholpen worden; daar droomt toch iedere klant van?”

Direct gereed voor uitrol

Apple Pay is momenteel alleen beschikbaar voor Amerikaanse markt. Het is nog niet bekend wanneer Apple Pay beschikbaar wordt in Europa. Gezien de wijze van introductie in de VS, zal dit waarschijnlijk niet meer lang op zich laten wachten. Gebruikers van het inBeacon platform zijn dan in ieder geval voorbereid.