inBeacon wint Dutch Interactive Award met SAIL Amsterdam

Tijdens SAIL Amsterdam is op een innovatieve manier gebruik gemaakt van beacons om de bezoeker persoonlijk en op het juiste moment van de juiste informatie te kunnen voorzien. Om dit mogelijk te maken is gebruik gemaakt van het inBeacon SAAS platform waarvoor het Nederlandse inBeacon beloond is met een Dutch Interactive Award.

Het oordeel van de vakjury:

“Indrukwekkende, innovatieve, inspirerend case, die goed is uitgevoerd. ‘It just works’- principe is zeer knap voor een eerste release. Hiermee is de lat voor de komende jaren hoog gelegd. De mooie en zinvolle nevencijfers zijn goed te gebruiken voor andere stakeholders. Een case met zeer veel potentie, die ver uitstijgt boven de andere cases in deze sterke categorie. Kortom, alles goed. Hulde.”

Long-range beacon innovatie

Een in het oog springende innovatie was het gebruik van long-range beacons met een bereik van 300 meter. De honderd duizenden toeschouwers langs de kant kregen via de SAIL app een scheepstoeter op hun smartphone te horen zodra een betreffend tallship in de buurt kwam. Met één simpele click gaf dit toegang tot alle informatie over het schip, zelfs zonder internetverbinding.

Via het inBeacon platform kon het bereik van de long-range beacons simpel worden teruggeschroefd nadat de schepen hadden aangemeerd, waardoor de toeschouwers ook op het water of op de kade het juiste bericht op het juiste moment kregen.

Uiteenlopende beacon interacties

Op het terrein waren meerdere evenementen, zoals o.a. het NK waterfietsen van de Staatsloterij. Bezoekers die in de buurt waren kregen relevante informatie over bijvoorbeeld welke BN'ers in het komende uur aan de start kwamen.

De SAIL shops konden tijdens rustige momenten zelf bepalen of er digitale kortingsbonnen uitgegeven werden om voor extra klandizie te zorgen. Liepen klanten voorbij dan kregen ze op dat moment een kortingsbon met een geldigheidstermijn van maximaal 30 minuten.

Innovatieve uitdaging

“SAIL Amsterdam was voor ons een mooi podium om de kracht het inBeacon platform in een grootschalig event te kunnen bewijzen. Met de inzet van ons platform en de door Xeed ontwikkelde SAIL 2015 app en de hulp van partners is dit heel uitstekend gelukt. Zo hebben we gebruik gemaakt van beacons van de Amsterdam Beacon Mile, SoWifi en Exterion Media en specifiek geplaatst beacons op tallships en het SAIL terrein. SAIL heeft ons ook veel geleerd op grond waarvan we ons platform verder hebben kunnen ontwikkelen tot een volledig schaalbaar offline touchpoint management platform gericht op een nabije toekomst waarbij eigenaren van beacon netwerken toegang willen bieden aan meerdere apps en omgekeerd apps, al dan niet tijdelijk, toegang willen hebben tot meerdere beacon netwerken. Ook dit wordt nu in live omgeving uitgeprobeerd in samenspel met o.a. Exterion Media, TMG, Reclamefolder, NS Kiosk en Coca-Cola. We zijn verheugd dat we het voor elkaar hebben gekregen om in Nederland met behulp van gevestigde partijen de nieuwe technologie te verfijnen, zodat we nu internationaal een duidelijke voorsprong hebben.” aldus Remco Bron, CCO en co-founder van inBeacon.

Resultaten van SAIL

SAIL trok 2.3 miljoen bezoekers in vijf dagen. Dit bezoek zorgde voor 8.622.816 interacties op het inBeacon platform. Bij het verzenden van notificaties is er gebruik gemaakt van een intelligent algoritme om te bepalen of de informatie op dat moment relevant was voor de bezoeker.

Totaal zijn er 71.863 notificaties verzonden aan bezoekers waarvan 73% met informatie over schepen of het SAIL event en 27% met informatie over promotionele acties. Gemiddeld 22% van de bezoekers heeft het bericht direct geopend.

Tijdens het event was er een live dashboard met daarbij informatie over het verloop van de bezoekersaantallen op specifieke punten. Verder is er een analyse gemaakt met betrekking tot terugkerende bezoekers en de bezoekersstromen van en naar specifieke punten op het terrein. Daarbij is o.a. duidelijk geworden dat de Veemkade het belangrijkste startpunt is voor een bezoek en dat 34% van deze bezoekers ook op de Kop van Javaeiland is geweest.

- EINDE PERSBERICHT -

Voor meer informatie neem contact op met:

Over inBeacon

inBeacon levert een offline touchpoint interaction management platform dat in de vorm van Software as a Service (SAAS) wordt aangeboden. Het inBeacon platform biedt organisaties de kans om de offline en online belevenis van de gebruiker op een simpele en kostenefficiënte wijze te verbinden. Met gebruik van iBeacons en op moderne smartphones standaard beschikbare Bluetooth 4.0 protocollen biedt inBeacon een slimme koppeling tussen mobile apps en eventueel onderliggende bedrijfs- en informatiesystemen. Door het bezoekersprofiel en het gedrag op locatie te analyseren kunnen voor een specifieke gebruiker op dat moment en op die plaats relevante acties worden geïnitieerd.

212686 inbeacon team dia award ea312b original 1465293148

inBeacon kernteam neemt de Dutch Interactive Award in ontvangst

V.l.n.r: Ronald van Woensel (CTO), Daniel Fortuyn, Eelke van den Bos, Remco Bron (CCO) en Frank Verschoor (CEO)

Foto's SAIL 2015